Det kommer att bli ett nytt hotell i Málaga. Det är det gamla posthuset i Málaga som ska göras om. Denna byggnad har under flera år haft en blockering. Nu vill de nya regionalmyndigheterna häva denna. Det innebär dock att regionalmyndigheterna ska betala den skuld på 2,6 miljoner euro som föranlett provinsstyrelsen i Málaga att beslagta fastigheten. Det innebär även flera andra saker. När allt är klart så är tanken att man ska auktionera ut byggnaden för att omvandlas till ett hotell.
Bättre för turister i Almuñécar
Nu ska det bli bra mycket enklare för turister att hitta när de är i Almuñécar. Det har monterats upp 23 nya skyltar i stadsdelen San Miguel. Det för att det ska bli lättare för alla turister, så att de hittar rätt. Dessa skyltar har man placerat ut på strategiska ställen. Det så att turisterna ska hitta sevärdheter så som fästningen Castillo de San Miguel, museet Cueva Siete Palacios och Alfarería Municipal.
Det finns redan sedan tidigare skyltar med en del information i Almuñécar och La Herradura samt till de populära stränderna Cantarriján och Cabria.
Investering av tågunderhåll
Ett spanskt företag kommer att köpa svensk leverantör av tågunderhåll. Det är det svenska EuroMaint som är leverantör av underhållstjänster för alla delar av spårtrafikbranschen som nu blir spanskt. De som köper 100 % av detta företag är CAF (Construcción y Auxiliar de Ferrocarriles). De har sitt huvudkontor i Baskien. Kostnaden blir 80 miljoner euro.
CAF säger att EuroMaint har ”viktiga” marknadsandelar i Sverige inom underhåll av persontåg, lok och övriga järnvägsfordon. De vill nu med detta köp se till att stärka sin ställning på europeisk nivå när det gäller underhåll och leverans av komponenter.
Svenska EuroMaint hade under förra året intäkter på nära 150 miljoner euro. De har verksamhet i 18 olika anläggningar och verkstäder över hela Sverige. Detta bolag bildades 2001 när Statens Järnvägar bolagiserades i ett antal bolag.
Stora investerare bakom VTC-licenser
När det gäller Uber och Cabify så har dessa två transporttjänster mer eller mindre revolutionerat marknaden. Det är ett mycket bra alternativ till taxi. Det har gjorts en granskning, av dagstidningen Diario SUR. Denna granskning visar att det finns flera stora investerare som ligger bakom VTC-licenserna till Uber och Cabify.
Den investerare som står för de allra flesta är Ares Capital. De har investerat i 395 av 1 418 licenser samt att de även samarbetar med ett dussintals företag.
Det finns en administrativ avgift för VTC-licenser. En enda licens ligger på 26,38 euro. Dock är det så att de är värda väldigt mycket pengar. De kan alltså säljas och det för upp mot 50 000 euro. Det går alltså tjäna pengar på att sälja licenser efter liberaliseringen av sektorn som skulle harmonisera med EU:s lagstiftning.
Taxibolagen har dock krävt en gräns, så att det ska finnas en VTC-bil på 30 taxibilar. Detta har de begärt för att dessa två företag inte ska växa och gå förbi taxi.
De som står för en majoritet av de 14 000 registrerade licenser som finns i Spanien är Ares Capital, Moove Cars, Auro och Vector Ronda. I Málaga finns det 1 418 VTC-licenser.
Andra relaterade nyheter
- None Found