Ägarna till Spaniens största snabbköpskedja, Mercadona, fortsätter att tjäna rejält. Förra året var bra för företaget.
Omsättningen ökade med 11 procent, medan resultatet steg med sex procent.
Omsättningen slutade på svindlande 31 041 miljarder euro. Vinsten blev 718 miljoner euro.
Juan Roig, som är verkställande direktör och huvudägare i Mercadona, medger att priserna har stigit, men han påpekar samtidigt att Mercadona har bidragit till mindre pristillväxt genom att hålla nere priserna där de har kunnat göra det.
Mercadona lär ha tagit två procent av påslagen själva. I genomsnitt har priserna stigit med 11 procent. Om Mercadona inte hade tagit sin del hade det blivit 13 procents prisökning.
– Vi har haft en kontinuerlig kamp med våra leverantörer för att hålla priserna så låga som möjligt, säger Roig.
Mercadona tog bort 800 produkter från sina hyllor förra året. Bakgrunden var viljan att spara kostnader. Mercadona betalade 390 miljoner euro av vinsten i skatt.
Juan Roig tar själv in 11 miljoner euro i lön per år, samt tar ut en utdelning för 2022 på 88 miljoner. Totalt tar aktieägarna i Mercadona ut 161 miljoner euro i utdelning
Mercadona har 99 000 anställda i Spanien och Portugal. Kedjan består av 1 677 butiker i de två länderna. Kedjan öppnade 63 nya butiker, stängde 49 och moderniserade 41 butiker förra året.
En fjärdedel hoppar nu över måltider
Spanska hushåll kämpar för att klara sig. En fjärdedel av de spanska familjerna hoppar nu över en eller flera måltider om dagen. Bankkontot är tomt och matpriserna har stigit med över 15 procent det senaste året.
26 procent uppger i en ny undersökning att de hoppar över måltider för att spara pengar. Bland dem som tjänar mindre än 15 000 euro om året säger hela 41 procent att de måste hoppa över måltider.
Det är Kelloggs rapport om livsmedelsfattigdom i Spanien som kommer med dessa siffror. Studien genomfördes i januari och februari. Rapporten gjordes känd på den offentliga skolan Felipe II i Madrid.
61 procent av de som deltog i undersökningen medger att ekonomin har försämrats de senaste 12 månaderna. 35 procent säger att de har dragit ner på utgifterna genom att spara på måltider, dra ner på elen, sluta gå på bio och restauranger mm.
33 procent säger att de är oroliga för om de kommer att ha tillräckligt med pengar för att köpa den mat familjen behöver. År 2016 var denna siffra 16 procent, så ökningen har fördubblats på några år.
Antalet barn som kommer hungriga till skolan i Spanien har också ökat de senaste åren. Två av tre lärare tror att de har registrerat att föräldrar har problem med att få ordning på sina matbudgetar. Hungriga elever leder till dålig koncentration och mer buller i klassrummet.
2016 var det bara fyra procent som inte åt något till frukost. År 2023 har siffran ökat till sju procent. I snitt svarar tre procent att de inte äter frukost för att de inte har råd. För inkomstgruppen under 150 000 euro per år är andelen 14.
Matpriser i Spanien steg med 16,6 procent
Matpriserna i Spanien fortsätter att stiga. Nya siffror för februari visar en ökning med hela 16,6 procent. Detta trots att regeringen sänkte momsen på ett antal livsmedel till noll den 1 januari.
Det är framför allt priserna på färska livsmedel, som kött och grönsaker, som har stigit. En ganska normal varukorg kostar hela 924 euro mer 2023 än 2022, uppger konsumentorganisationen OCU till spanska medier.
Inflationen från februari i fjol till februari i år har ökat med sex procent. Kärninflationen ligger på 7,6 procent, vilket är den högsta nivån sedan december 1986.
Det är INE, Spaniens centrala statistikbyrå, som upplyser om detta.
En knapp tröst är att inflationen i juli förra året var 10,8 procent. På så sätt är läget något ljusare just nu, men det blir en slags fattigmans tröst.
Utöver de höga livsmedelspriserna påverkas inflationen av att elpriserna steg med 12,6 procent i februari. Samtidigt låg elpriserna 33 procent under nivån i februari förra året.
Bränslepriserna har fallit, och det har också transportpriserna.
Andra relaterade nyheter
- None Found