Statistiska centralbyrån, INE, har kommit med de slutgiltiga och exakta turistsiffrorna för 2022. Siffrorna visar att 71,6 miljoner utländska turister kom till Spanien förra året.
Det är hela 129,5 procent fler än 2021, som naturligtvis var starkt påverkat av coronapandemin.
De 71,6 miljoner turisterna lämnade efter sig 87 061 miljoner euro, vilket ger en daglig omsättning per turist på 143 euro. Det är en ökning med 15,3 procent. Om vi tittar på vad en genomsnittlig turist lämnat efter sig under hela sin vistelse så hamnade det på 1 217 euro.
Turistsiffrorna från förra året visar att det var 14,3 procent färre turister än 2019, men kom ihåg att det var ett rekordår. 83,7 miljoner turister besökte Spanien vid den tiden.
– Vi är nöjda med siffrorna, eftersom vi till viss del snabbt har lyckats uppfylla de förväntningar vi hade efter pandemin. Att omsättningen ökar är också positivt, säger handels- och turismminister Reyes Maroto.
De flesta turisterna kom från Storbritannien, Frankrike och Tyskland.
Katalonien lockade flest turister av alla regioner förra året. Sedan följde Balearerna, Kanarieöarna, Andalusien och Valencia.
59,3 miljoner av turisterna anlände till Spanien med flyg. 11 miljoner kom med bil.
62,1 miljoner reste till Spanien främst för fritid och semester. De flesta var i Spanien från fyra till sju nätter.
Turismen på Gran Canaria på efterkälken
Gran Canaria stod för 55 procent av den minskade turismen under 2022, jämfört med före pandemin, och representanter för turistsektorn pekar på ett flertal strukturella problem.
Man kan se att turistsektorn på Gran Canaria halkar allt mer efter. Det speglas av att ön under 2022 tog emot 3,2 miljoner besökare, jämfört med de 4,9 miljoner som valde Teneriffa.
Statistiken visar även att sedan 2015 har antalet besökare på Gran Canaria endast ökat med tre procent. Lanzarote däremot har upplevt en ökning med 14,2 procent och Teneriffa en ökning med 16 procent under samma period.
José María Mañaricua som är talesman för turistförbundet på Gran Canaria säger att det finns flera olika anledningar till att denna ö har hamnat efter. Bland annat kan det bero på att det är ett begränsat utbud av fyra- och femstjärniga hotell, den låga satsningen på infrastruktur och allt sämre skick av stränderna.
Mañaricua har även sagt till tidningen Canarias7 att Gran Canaria i flera bemärkelser ligger 40 år i utvecklingen. Som exempel på det är det dåliga skicket på flera ledande köp- och nöjescentrum befinner sig i.
Allsvenskan på Costa del Sol
Tre allsvenska lag har valt att slipa formen på Costa del Sol inför säsongspremiären. De svenska klubbar som kommer att ladda upp här är Malmö FF, Hammarby och regerande allsvenska mästarna BK Häcken. Det under första halvan av februari.
I sina program har lagen flera träningsmatcher inbokade, men de flesta spelas tyvärr utan publik.
Matcher öppna för publik:
Hammarby FF – SK Brann (Norge)
Lördag 4 februari klockan 15.00
Banús Football Centre, Marbella
Hammarby FF – Stabæk IF (Norge)
Lördag 11 februari klockan 16.00
Banús Football Centre, Marbella
Tider och spelplatser kan komma att ändras.
Fyra av tio livsmedelsprodukter steg med över 30 procent
Livsmedelspriserna i Europa har stigit mycket det senaste året. I Spanien visar det sig att fyra av tio livsmedel har haft en prisökning på över 30 procent de senaste 12 månaderna.
Konsumentorganisationen Facua har kollat priserna på totalt 507 produkter i stormarknaderna, Dia, Hipercor, Aldi, Lidl, Eroski, Carrefour, El Jamon och MAS. Av de 507 produkterna är 474 livsmedel.
Den genomsnittliga prisökningen är 24,2 procent. 171 livsmedel av de 474 som ingår i undersökningen har stigit med 36,1 procent.
Oljor, av alla slag, har ökat mest i pris: 47,4 procent. Mjölk och mjölkprodukter har haft en prisökning på 34,0 procent.
Kött och fisk har haft en prisökning på 24,2 procent medan läsk, juice och andra alkoholfria drycker har stigit i pris med 23,5 procent.
Minst prisökning hittar du i kategorin pasta, baljväxter och ris. Här har priserna stigit med 12,2 procent. 30 produkter har sjunkit i pris. 15 produkter har haft mindre innehåll, det vill säga har genomgått en så kallad reflation, så att konsumenten i realiteten får betala mer eftersom priserna antingen har bibehållits eller höjts.
Enskilda produkter har haft en formidabel prisökning i vissa kedjor. Hos MAS har till exempel laxen stigit med 99,6 procent och hos Aldi har ansjovis haft en prisökning på 127,2 procent. Lök har blivit 98,7 procent dyrare på MAS.
Om inte momsen på basvaror hade skrotats hade prisökningen blivit något högre, men det kan tyckas att momssänkningen blir som en droppe i havet när priserna stiger så mycket som de har gjort. Det är därför inte bara norska konsumenter som upplever höga prishöjningar på mat, och det på en spansk marknad där konkurrensen är hård med många butiksalternativ.
Andra relaterade nyheter
- None Found