För många som vill prova vingarna utanför arbetslivet med att vara anställd är det en dröm att ha ett eget företag och då gärna i ett varmt land som Spanien. En del väljer att starta sitt företag i Sverige för att sedan vistas större delen av sin tid utomlands. Men är det så att du vill bo på heltid i Spanien, så kan det vara god idé att starta ett spanskt företag. Det enklaste är att starta ”autónomo”, som innebär en enskild firma. Alternativen är aktiebolag, eller S.A(Sociedad Anónima) som motsvarar ett svenskt publikt aktiebolag eller Kapitalbolag (S.L. Sociedad Limitada), motsvarighet till svenskt privat aktiebolag. När det gäller de båda aktiebolagsformerna så innebär det även att lägga in kapital. För S.L är det minst 3000 euro och för S.A är det 60 000 euro.
Registrera företaget som enskild firma
Oavsett företagsform så måste det registreras. Är det en enskild firma så gör du det hos Skattemyndigheten. När du då registrerar företag så ska du kunna uppvisa ditt spanska personnummer (NIE), pass, samt ifyllda registreringsblanketter. Är alla papper i sin ordning så går registreringen snabbt. När du har fått ditt företag registrerat så ska du även anmäla dig till Försäkringskassan för inbetalning av ett fast månadsbelopp per månad som täcker sjukvård och viss pension.
Registrera företaget som bolag
Om du vill bilda ett bolag i Spanien så måste du ha ett spanskt ID för utländska medborgare. Sedan ska du lämna in din bolagsansökan till Nationalpolisen i Spanien, alternativt på spansk ambassad/konsulat i Sverige. Bolagsnamnet kan du ansöka om hos Registro Mercantil Central (Handelsregistret). En bolagsbildning sker inför en Notarie som är den person som upprättar alla handlingar. Du måste även ha bankintyg på insatta medel, minst då 3000 euro samt att du även ska ha med dig namncertifikat samt pass, båda i original.
När du sedan får bolagshandlingarna från Notarien så ska du ansöka om organisationsnummer hos skattemyndigheten. Handlingarna måste sedan lämnas till Handelsregistret för slutlig registrering och det inom 30 dagar från bolagsbildningen. Det tar cirka 2 månader att göra alla dessa delar och du bör ha hjälp via en erfaren revisor eller advokat.
Revisor – Gestor
När du ska starta ett eget företag i Spanien så kan det vara värt att ha en Gestor eller Economista. De kan hjälpa dig med att registrera företaget samt att du får hjälp med redovisning och bokföring. Det är som så att den spanska byråkratin kan vara rätt så omfattande och svår, samt att regler för redovisning och rapportering kan skifta. En gestor eller gestoria är en person i Spanien som kan detta med administrativ byråkrati. I Spanien listas dessa i Páginas Amarillas, liknande gula sidorna, då som “gestorias”.
Moms, F-skatt och bokföring
Oavsett företagsform så gäller det att du betalar moms och skatt. Moms ska deklareras varje kvartal. Momssatsen kan variera, men är normalt på 21%. För vissa verksamheter är den på 4% eller på 10%. Är det en enskild firma så ska du även betala en preliminärskatt på vinsten med 20% och det per kvartal. Sedan har du skatten tillgodo närt självdeklarationen görs.
Det finns en del verksamheter som istället har det som kallas för modulbeskattning. Då innebär det att du betalar ett fast belopp varje månad som inkluderar skatt och moms.
När det gäller bokföring så är detta något som alla företag ska ha och det enligt spansk kontoplan. Den som valt schablonbeskattning behöver dock inte utföra bokföring. Spansk bokföring skiljer sig en hel del från hur det görs i Sverige. Så det kan vara idé att köpa denna tjänst eller ha en bra revisor.
Spansk moms (IVA)
I Spanien betalar man moms på olika saker, varor och tjänster. Den spanska momsen är en av de allra lägsta i Europa. Systemet med moms i Spanien är ungefär så som det är i Sverige. Det finns vissa skillnader, men för det mesta är EU-ländernas momssystem likartat. På Kanarieöarna eller i de spanska enklaverna Ceuta och Melilla som ligger i Marocko finns det ingen moms.
Om du yrkesmässigt väljer att sälja varor eller tjänster så ska du redovisa momsen, fyra gånger per år. Om det är ett stort företag så ska momsen redovisas varje månad.
Standardmomsen ligger på 21%. Grunden för momsen är handel med varor och tjänster, samt import av varor. Denna procentsats är oftast den som gäller om det inte har angivits en lägre.
Procentsatsen 10% tillämpas på andra saker. Det är då handel med eller import av matvaror, vatten, försäljning av privatbostäder (nyproduktion), inhemska transporter (taxi, buss, flyg, tåg, vägavgifter med mera), restauranger (inklusive alkoholhaltiga drycker), hotell som har 1–4 stjärnor. Om det är ett hotell med 5 stjärnor, så är det 21%.
Den allra lägsta procentsatsen på 4% används på baslivsmedel (bröd, mjölk, ägg, frukt och grönsaker), böcker, dagstidningar samt på handikapputrustning
Det finns även en så kallad nollprocentregel, då det är 0% i moms. Det är då för läkarvård, försäkringspremier, bankavgifter, utbildning samt hyra som avser privat boende.
Momsredovisning
Grund för momsredovisningen är varje tremånadersperiod, då med början januari, februari, mars. Den skillnad som det blir mellan moms på försäljning och moms på inköp ska betalas inom 3 veckor efter att perioden har gått ut. Moms betalas inte tillbaka av Skattemyndigheten under året. Istället är det så att momsfordran rullas framåt. När det sedan är kalenderårsskifte så kan man begära återbetalning. Dock brukar det kombineras med taxeringsrevision.
Uppstart av en verksamhet
För den som vill starta en verksamhet i Spanien så innebär det först att du ska registrera det hos skattemyndigheten som avser inkomstskatt och moms. Du kan sedan behöva ansöka om en öppningslicens. Då kommer den kommunala myndigheten att kontrollera den lokal du ska använda för att se om den är så kallad ändamålsenlig.
Ditt företag måste även registreras hos socialförsäkringsmyndigheten som arbetsgivare om du ska ha anställda i ditt företag.
När det gäller sociala avgifter så är det så att styrelseledamoten ska registreras för det. Den som är ägare i bolaget ska betala 300 euro/mån i fast avgift oavsett storlek på löneuttag. Är det en enskild firma så är det ägaren till den som ska registreras för sociala avgifter. Avgiften är lägre än den för bolag.
Om du har tänkt att anställa personal så måste du skriva ett officiellt anställningskontrakt och det enligt spanska regler.