Något som länge funnits som ett önskemål hos turistnäringen på Solkusten är att direktlinjen mellan New York och Málaga ska återuppstå. Nu är det klart att så blir det! United Airlines meddelar att de kommer att flyga tre gånger i veckan med start den 31 maj 2023 fram till slutet av september.
Under 2019 så slutade Delta Air Lines att flyga på linjen Málaga-JFK. Men ända sedan dess så har flera instanser så som regionregeringen Junta de Andalucía, Turismo Costa del Sol, Málaga kommun och luftfartsverket Aena jobbat för att direktflyget mellan New York och Málaga ska återuppstå.
United Airlines meddelar nu att de kommer att inleda trafik till sommaren 2023. Det från flygplatsen Newark till Málaga med Boeing 757-200 med totalt 169 platser.
Flygbolaget trafikerar sedan tidigare Madrid-Barajas, El Prat-Barcelona, Teneriffa och Palma de Mallorca.
Málaga har även som mål att få direktflyg till Miami, Houston och Kanada.
Julbelysningen tänds 26 november
Den 26 november är det åter igen dags att tända upp julbelysningen, det längs med calle Larios. I samband med tändningen så kommer det att bli en helt ny ljusdesign. Julbelysningen kommer att vara tänd från 18.30 fram till midnatt. Under veckoslut och i samband med helgdagar är belysningen tänd fram till klockan 02. Detta innebär att den är tänd färre timmar än förra året.
Planen från början var att den officiella julbelysningen i Málaga centrum skulle tändas upp senare än den brukar. Detta med anledning av centralregeringens besked tidigare i höstas om att införa energibesparande åtgärder genom att släcka ned belysningen vid offentliga byggnader.
Men nu har Málaga kommunfullmäktige tagit beslutet att julbelysningen tänds sista fredagen i november precis som tidigare år. Dock kommer man att ha mindre antal timmar tänt.
Málagas paradgata calle Larios får till denna jul en ny ljusdekoration som företaget Iluminaciones Ximénez från Puente Genil står bakom precis som tidigare år.
Fiskomsättningen i Spanien minskar
Människor äter mindre fisk i Spanien och fiskare, liksom de som säljer fisk till konsumenter, är förtvivlade. Minskningen av försäljningen per invånare är 14,5 procent.
-Högre priser leder till att mindre fisk äts. Det köps billigare produkter, säger fiskhandlaren Fransisco Abad till tidningen 20 Minutos. Han har verkat i branschen i över 40 år.
Vinsterna för de som säljer fisk har minskat, för om färsk fisk överhuvudtaget ska säljas kan inte hela kostnadsökningen vältras över på konsumenterna.
Inflationssiffrorna visar att fisk, både färsk och fryst, inte har stigit mest av alla livsmedel det senaste året. Ökningen från september i fjol till september i år var 9,7 procent. Pasta har till exempel stigit med 30 procent och nötkött med 15 procent.
Det är värt att notera att spanjorerna har ätit mindre och mindre fisk de senaste åren. Fallet startade redan 2008 och har sedan dess minskat med ca 25 procent totalt under dessa år. Förutom att priserna på fisk har stigit hävdas det att tidsåtgången när det gäller att tillaga fisk börjar bli för omfattande för moderna familjer i en tidskris.
-Sänk momssatsen på hälsosam mat som fisk. En minskning från 10 till 4 procent hade hjälpt, tror generaldirektör Maria Luisa Alvarez på Fedepesca, som är en sammanslutning av spanska fiskhandlare.
Andra relaterade nyheter
- None Found