Under senaste jul -och nyårshelgen var det cirka 15 000 svenskar som reste till Kanarieöarna. Den 21 januari 2021 var det dessutom 65 år sedan som det första svenska charterflyget landade på Kanarieöarna.
Idag tar det runt 5 till 6 timmar att resa till öarna med flyg, en resa som tog 24 timmar i början.
Den första svenska flygningen skedde från Malmös klassiska flygfält Bulltofta.
Det var även då som som den sittande biskopen startade ett korståg mot topless-badande svenskar kvinnor.
1964 uttryckte sig biskopen på följande sätt
– Vad får våra goda församlingsbor se på stranden? Inte bara vågor och vita stränder utan även skamlöst beteende…
I januari 1956 arrangerades den första flygningen till Teneriffa. Den krävde flera mellanlandningar och en övernattning i Tanger. Året därpå började flygningarna till Gran Canaria, där Las Canteras-stranden och nattlivet lockade.
Under 1960-talet kom antalet charterpassagerare från Sverige att öka en hel del. Det gick från runt 66 000 år 1960 till runt 500 000 1969. År 2000 var det hela två miljoner svenskar till öarna.
Så flög de första svenskarna till Solkusten
Den 20 oktober 1959 landade ett flygplan, från finska flygbolaget Kar-Air. På planet fanns de första finska och svenska resenärerna som kom med reguljärflyg till Málaga. Detta flygplan står numera vid Málagas flygplatsmuseum och har gjort det sedan 2006.
Flygfältet har under åren haft flera namn som Aeropuerto Garcia Morato eller Aeropuerto Rompedizo till dagens Málaga-Costa del Sol.
Málaga första flygterminal fungerade som ankomst- och avgångshall mellan åren 1948 och 1968. Fastigheten är ritad av arkitekten Luis Gutiérrez Soto. Sedan 2009 fungerar det som flygmuseum och är ett populärt utflyktsmål för skolklasser.
Málagas internationella flygplats invigdes klockan 12, kontrolltornet gav klartecken och två minuter senare landade det första passagerarflyget med turister från Finland och Sverige.
De första nordiska resenärerna hade inte ett bagage som bestod av golfbagar, krämer med solskyddsfaktor, ljudböcker eller resehandböcker. Det de hade med sig var mat. De var ju de första turisterna på kusten och de visste inte vad som fanns att äta.
Svenskarna började resa utomlands
Efter andra världskriget var Sveriges ekonomi och tillväxt mycket stabilare än i resten av Europa. 1951 införde dessutom Sverige lagstadgad rätt till tre veckors semester vilket betydde att fler fick möjligheten att resa utomlands.
Innan flygchartern kom igång på 1950-talet var det bussresor som gällde. Bland annat arrangerades busscharter av Knut-Oskar Gustavsson, även kallad Buss-Gustavsson. Då tog man med mat och bensin från Sverige. Då tog en resa till Mallorca med buss 4 dagar.
Vintern 1951 flög piloten Göte Rosén, anställd på flygbolaget Transair, en skadad svensk person hem från det relativt okända Palma de Mallorca. Han inser att han hittat den perfekta semesterön, och vill satsa på flygcharter hit.
Några år senare kom Göte Rosén att tillsammans med Buss-Gustavsson börja med kombinationsresor där resenärerna först flög ner till kontinenten och därifrån fortsatte med buss.
Det allra första svenska charterflyget till Mallorca landade 23 april 1955. Då arrangerades resan av Svensk Bussresetjänst. Det var då 26 resenärer med ombord och de gjorde fyra mellanlandningar. För denna resa så betalade de 1 095 kronor. Idag så motsvarar det ungefär 12 000 kronor.
Idag är det färre turister som åker på grund av pandemin, men man hoppas på att det kommer ändra sig.
Andra relaterade nyheter
- None Found